RIS index tablica
RIS
1. RIS - Općenito
RIS (eng. River Information Services) - Riječni informacijski servisi su skupina povezanih informacijskih, komunikacijskih i navigacijskih usluga za potporu upravljanju prometom i transportom roba u unutarnjoj plovidbi, uključujući i veze s drugim vrstama transporta.
Zadaća RIS-a je unaprijediti sigurnost i efikasnost prometa na unutarnjim plovnim putovima, što doprinosi njihovom intenzivnijem korištenju, te smanjenom broju i posljedicama plovidbenih nesreća.
2. Osnovne odrednice RIS sustava
- obuhvaća sve vrste unutarnjih vodnih putova (rijeke, kanale, jezera);
- uključuje sučelje prema ostalim vidovima transporta (pomorski, željeznički, cestovni);
- objedinjuje sve pojedinačne informacijske usluge koje podupiru unutarnju plovidbu;
- prikuplja, obrađuje i prosljeđuje informacije o plovnom putu, prometu i transportu.
3. Korisnici RIS sustava
3.1. na administrativnoj razini:
- administracije odgovorne za sigurnost unutarnje plovidbe (Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture - lučke kapetanije);
- administracije odgovorne za unutarnje poslove – imigraciju i carinu (Ministarstvo unutarnjih poslova – policija i Ministarstvo financija – carina);
- administracije odgovorne za upravljanje prometom;
- interventne jedinice kod havarija;
- uprava zadužena za plovne putove ( Agencija za vodne putove);
- lučke uprave itd.
3.2. na komercijalnoj razini:
- lučki operateri i i operateri na terminalima;
- operateri kontejnerskih terminala;
- brodari;
- špediteri;
- pružatelji logističkih usluga;
- krcatelji itd.
4. Način rada RIS sustava
RIS sustav se temelji na primjeni suvremenih informacijskih i komunikacijskih usluga, a osnovni koncept sustava čine informacije o plovilu i informacije o plovnom putu.
Informacije o plovilu se prikupljaju i odašilju putem prijamnika za automatsku identifikaciju koji je smješten na plovilu, tzv. AIS ( Automatski identifikacijski sustav) prijamnik, te pomoću baznih stanica smještenih na kopnu koje primaju informacije i šalju ih direktno u RIS sustav.
Informacije o plovnom putu sadržane su u obliku elektroničkih navigacijskih karata (ENC) i Priopćenja za brodare (NtS – Notice to Skippers).
Sve informacije, nautički podaci i trenutno stanje prometa dostupni su u stvarnom vremenu, a automatski se pohranjuju i u centralnu bazu podataka, odakle mogu biti preuzete u svakom trenutku i spremne za korištenje.
5. RIS informacije
Riječni informatički servisi temelje se na dvije informatičke razine.
5.1. Strateške prometne informacije:
- utječu na srednjoročne i dugoročne odluke korisnika RIS sustava;
- doprinosi realizaciji odluka vezanih uz planiranje te sigurniju i ekonomičniju provedbu putovanja;
- kreiraju se u RIS centru i na zahtjev korisnika sustava se isporučuju;
- prikazuju sliku svih plovila koja se nalaze na RIS području, dajući uvid u njihove karakteristike, terete koje prevoze i poziciju na kojoj se nalaze;
- spremaju se u baze podataka i prema potrebi prikazuju na elektroničkoj navigacijskoj karti i tablicama.
5.2. Taktičke prometne informacije:
- vezane za trenutne navigacijske odluke na užem geografskom području;
- sadrže sve relevantne informacije o poziciji broda, prikazane na elektroničkoj navigacijskoj karti;
- dostupne su na plovilu, te u RIS centru na obali;
- pomažu zapovjednicima plovila u neposrednom donošenju navigacijskih odluka i konzultacijama sa zapovjednicima drugih plovila na plovnom putu.
6. RIS usluge
Sve usluge koje sustav nudi krajnjim korisnicima.
6.1. Informacije o plovnom putu:
- sadrže geografske, hidrološke i administrativne podatke o plovnom putu u području koje pokriva RIS sustav;
- omogućuju korisnicima uspješno planiranje, provođenje i praćenje putovanja;
- omogućavaju pregled trenutne prometne situacije i donošenje pravilnih i pravovremenih navigacijskih odluka;
- objedinjavaju sve statičke i dinamičke informacije o plovnom putu, koje se prenose na temelju predhodno utvrđenog vremenskog plana;
- aktualne su prenošene u realnom vremenu, a informacije vazane uz sigurnost izdane su i potvrđene od strane nadležnih tijela.
6.2. Upravljanje prometom:
- omogućava praćenje, kontrolu stanja i djelovanje u skladu s dostupnim informacijama, što je posebno bitno na područjima gustog prometa, na prilazima ustavama, lukama, mostovima i ostalim kontrolnim točkama postavljenima od strane organa za kontrolu plovidbe;
- uvelike doprinosi povećanju iskoristivosti infrastrukture, te povećanju sigurnosti plovidbe.
6.3. Spriječavanje nesreća:
- na početku putovanja, svako plovilo dostavlja podatke u RIS centar i ažurira ih tjekom putovanja;
- u slučaju plovidbene nesreće RIS centar bez odgode isporučuje podatke spasilačkim i hitnim službama.
6.4. Informacije za transportnu logistiku:
- obuhvaćaju planiranje dolazaka plovila u luke i odlazaka plovila iz luka, praćenje lučkih i tehnoloških procesa;
- omogućava razmjenu informacija između operatera flote, plovila, terminala, carine i ostalih interesnih skupina.
6.5. Informacije za provedbu nadzora:
- omogoćavaju upravljanje prekograničnim procedurama, usklađivanje s prometnim i drugim relevantnim propisima za područje unutarnje plovidbe.
6.6. Usluge statistika i statističkih podataka:
- pridonosi boljem i jednostavnijem prikupljanju statističkih podataka vezanih za unutarnju plovidbu;
- podaci su dustupni tvrtkama i odgovornim administrativnim razinama unutarnje plovidbe, te se upotrebljavaju u svrhu nadgledanja i strateškog planiranja.
6.7. Uvid i planiranje troškova:
- jednostavnije i brže prikupljanje pristojbi bez administrativnih opterećenja;
- podaci o putovanju broda mogu se upotrijebiti pri automatskom obračunu pristojbi, te kod fakturiranja.
7. Prednosti RIS sustava
- nadzor plovnog puta i plovila;
- povećanje sigurnosti prometa;
- spriječavanje plovidbenih nesreća (havarija);
- praćenje i brzo reagiranje u slučaju plovidbenih nesreća (havarija);
- nadzor transporta opasnih tereta;
- bolje upravljanje resursima u lukama i terminalima;
- nautička podrška zapovjednicima plovila;
- bolje i jednostavnije planiranje transportnih procesa;
- olakšana integracija unutarnje plovidbe u intermodalne i logističke lance;
- optimiziranje logističkih procesa;
- ubrzanje plovidbe i smanjenje potrošnje goriva.
8. Organizacija RIS službe
RIS služba organizirana je u sklopu Agencije za vodne putove, kao Nacionalna RIS središnjica kojom upravlja Nacionalni RIS koordinator.
8.1. Nacionalna RIS središnjica (NCC):
- zadužena je za usklađenost RIS sustava, operacija i postupaka od strane RIS centara, pristup RIS korisnika, te za međunarodnu razmjenu podataka koje sustav generira, kako bi se osigurala interoperabilnost;
- pruža relevantne podatke vezane za plovidbu i planiranje putovanja korisnicima Riječnih informacijskih servisa u pristupačnom elektroničkom obliku;
- osigurava dostupnost Elektronskih navigacijskih karata svim korisnicima RIS-a;
- izdavanje priopćenja brodarstvu (NtS), kao što su podaci o vodostaju ili navećem dopuštenom gazu i izvješća o ledu u formatu poruka koje su standardizirane, kodirane i spremne za preuzimanje;
- osigurana razmjenu podataka putem elektronskih izvješća s plovila(ERI), što podrazumjeva definiranje pristupnih prava koja će biti dodjeljena određenim korisnicima za pristup određenim podacima i informacijama;
- nadzire funkcionalnost sustava i pojedinih usluga;
- administrator je baze podataka za AIS, ERI, NtS, Podacima o trupu plovila, Komunikacijskog portala, itd.
8.2. RIS centri:
- RIS centar Vukovar pri Lučkoj kapetaniji Vukovar;
- RIS centar Osijek, pri Lučkoj kapetaniji Osijek;
- RIS centar Slavonski Brod, pri Lučkoj kapetaniji Slavonski Brod;
- RIS centar Sisak, pri Lučkoj kapetaniji Sisak.